Otse põhisisu juurde

EITSPEA 04 - Eesti infoühiskonna arengukavast

 Väike hoiatus

Lugesin läbi Eesti infoühiskonna arengukava 2020 (https://www.mkm.ee/sites/default/files/elfinder/article_files/eesti_infouhiskonna_arengukava.pdf) Infoühiskonna visioon 2020 peatüki ning üritan selles blogipostituses välja tuua, mida mina tavainimesena tunnen. Kas asjad peavad paika või mitte. Seega ei saa seda blogipostitust võtta kui raudbolt tõenda ja tuleb lugeda pigem sellise pilguga, et vajadusel saaks kommentaarides kaasa arutada.


Inimeste parem elu - suures osas realiseeritud visioon
Ma ütleks, et see punkt on kõige rohkem täide viidud punkt.

Esimene eesmärk selles punktis oli, et Eestis oleks endiselt vaba ja avatud infoühiskond. Seega ei piirata netivabadust. Ma ütleks, et see on mingil määral hea, et inimesed saavad tunda ennast netis vabalt ja saavad ennast väljendada, kuid kahjuks toob see kaasa ka seda, et valeinfo liigub kiiresti ja madalama haritustasemega inimesed tihtipeale ei suvatsegi otsida ja uurida õigeid allikaid vaid usuvad seda, mida esimesena loevad. Seetõttu peab vahel ikka jälgima, millist infot jagatakse netis ja valeinfo levikut tuleks siiski piirata.

Targa tarbimise punkt toimib selle osa pealt, et inimesed tõesti tellivad palju netipoodidest ja lasevad kaubad kulleriga või postiautomaati endale tuua. Selline tarbimine võiks justkui olla inimese enda poolt rohkem kontrollitud ja säästa raha, kuid netist ostmine võib tekitada ka sõltuvust. Täpselt samamoodi nagu kaardiga maksteski, ei märka inimene netist tellides palju ta tegelikult raha raiskab. Seega ma ütleks, et pool eesmärgist on täidetud, aga ma ei ole nõus, et seda saaks lugeda targaks tarbimiseks. On küll mugav, aga ei säästa raha, pigem kulub rohkem.

Positiivseks saab lugeda aga tervishoiu ja sotsiaalteenuste digitaliseerimist. Nüüd on palju kergem arstiaega kirja panna ja saab isegi helistada perearsti nõuandeliinile (1220) ja oma murede kohta vastused saada. Digilugu on ka mugav kasutada, sealt näeb kõiki oma haigusjuhtumeid ja analüüside vastuseid. 

Vabatahtliku tegevuse ja ühiskondliku algatuse kohta on ka praegu väga kerge infot leida. Ma ise olen märganud, kuidas endal on palju tuttavaid, kes aitavad kaasa paljudes loomavarjupaikades. Ka ühiskondlike algatusi on väga kerge leida. 


Elujõuline Eesti kultuuriruum

Selle punkti all oli kaks eesmärki ning ma ütleks, et mõlemad ei ole täide läinud nii, nagu loodetud. Eesmärgiks oli seatud, et Eesti kultuuripärand on tarbimiseks kogu maailmas hõlpsalt kättesaadav ja aktiivselt leviv, sealhulgas taaskasutuses. Patriotism on eestlastel tugevalt veres, sealhulgas mulle endale tundub, et üritatakse igat väiksematki asja üle müüa ja paisutada tähtsamaks, kui see maailma mastaabis tegelikult on. Sealhulgas unustatakse reaalsust, et Eesti on väike riik ning ei ole maailmas eriliselt tuntud. Seega on raske teha nii, et meie kultuuripärand maailmas ka aktiivselt leviks.

Lisaks ei nõustu ma täielikult ka sellega, et eesti keel on digitaalses maailmas elus ja arenev. Jah, e-teenuseid saab kasutada ja igapäevaseadmeid saab ka, aga kui asi läheb reaalselt põhjalikult mingi teema uurimiseks, peab kahjuks võtma lahti võõrkeelsed materjalid. Minu enda jaoks on tihtipeale olulisem hea, põhjaliku ja usaldusväärse materjali otsimine, kui see, et mu telefon on võõrkeeles. Seda mitte ainult selle pärast, et ma "pean" kooli jaoks informatsiooni otsima, vaid selle pärast, et vabal ajal on ka ikka huvi lugeda ja areneda. Üks väike istumine raamatukogus ei teeks tõesti halba, aga internetis on informatsioon mitmekesisem ning kättesaadavam. Seega ütleks ma, et on selle punktiga on veel veidi arenguruumi. 

Üks eemsärk selle punkti all oli ka see, et väärtuslikum osa kultuuripärandist on digiteeritud. Nii palju, kui ma kuulnud olen, on selle osa kallal palju vaeva nähtud ning see on ka täide viidud. 


Mainin uuesti ära, et miski siin kirjutatud pole statistika, vaid pigem see, kuidas minule on asjad silma jäänud. 

Kommentaarid

Populaarsed postitused sellest blogist

ITSPEA 01 - Ebaõnnestunud projektid IT maailmas

Suurema osa jaoks on IT toodangud pigem see, mida nad kasutavad, seega inimesed teavad pigem edukatest projektidest. Kardina taha jääb ka aga hulgaliselt innovatsioone, mis ei jää pinnale püsima. Selle nädala postituses tutvustan 3 erinevat innovatsiooni/projekti, mida loetakse läbikukkunuks.  Polavision Kõik teavad tänapäeval, mis on polaroid kaamera. Polaroid kaamera on The Polaroid Corporationi kõike kuulsam toode, mis on turul olnud juba aastast 1948. Polaroid oli üks edukaim sõjajärgne firma, kuid nende strateegia ei olnud täiuslik. Nad arvasid,et nende äri on pigem rida tehnoloogilisi väljakutseid ning ei võtnud arvesse turul olevaid väljakutseid. Nende plaan töötas küll teiste toodetega, aga mitte Polavisioniga. Polavision pidi olema nende tehnoloogiline läbimurre- sarnaselt polaroid kaamerale, pidi see tootma kiirfilme. Polavision koosnes kaamerast, filmilindist ning spetsiaalsest filmi vaatamise aparaadist. Tootel oli palju puuduseid- filmilõigud said olla kõigest 2,5 minutit,

EITSPEA - retsentsioon

. Selle nädala blogipostitus on Wiki-kirjatöö retsentsioon. Valisin lugemiseks ja retsentseerimiseks rühmatöö pealkirjaga "Andmepüügi liigid ja võtted". Ülesehitus, sisu, keel Ülesehitus oli loogiline ja seetõttu oli ka mõnus lugeda. Sissejuhatusena toodi välja, kuidas see teema asjakohane on, mis andis tõuke, et asi huviga lõpuni lugeda. Väga ilusti seletati enne ära andmepüügi liigid ja võtted ning siis kuidas ennast netis sellest kaitsta.  Töö oli kirjas korrektses keeles ning ei olnud segaseid lauseid. Seega oli tööd väga kerge lugeda. Ei nämmutatud ühte asja mitu erinevat korda vaid kõik oli selge ja konkreetne. Illustratsioonid olid asjakohased ning aitasid kaasa teema arusaamisele. Töö pikkus oli ideaalne, ei olnud liiga pikk, et tüdineks lugemisest ning ei olnud ka liiga lühike, et jääks mulje, et asi on justkui järsku ära lõppenud.  Allikad Allikaid oli palju ja mõnele vajutades jäi mulje, et olid asjalikud allikad. On näha, et nähti vaeva, et endale teema selgeks te

E-ITSPEA 13 - Teistmoodi IT

Kõnesüntesaator Oleme tänapäeval jõudnud aega, kus ka puudega inimesed võivad leida tehnikat, mis võimaldaks neil kas üldse arvutit kasutada või nende arvutikasutamist mugavamaks muuta. Selle nädalases blogipostituses tutvusan ühte sellist tehnilist lahendust- kõnesüntesaatorit. Kõnesüntesaatorit kasutatakse tihti ekraanilugejaga. Midagi keerulist tegelikult ei ole- arvuti või mõni muu masin loeb inimesele simuleeritud häälega etteantud teksti. Seda tehnoloogiat kohtab ka vahel text-to-speech(TTS) nime all. Kuidas täpsemalt see tehnoloogia siis töötab? Kõnesünteesi esimene etapp on normaliseerimine. Selle etapi eesmärgiks on vähendada lause ebaselgust. Asju on võimalik lugeda mitmel erineval viisil ja esimene etapp peaks vähendama arusaamatuste tekkimist. Kõiksugused numbrid (kuupäevad, kellaajad), lühendid ja erimärgid muudetakse selles osas sõnadeks. Esimeses etapis peaks ka toimuma ka analüüs, et aru saada kuidas homograafe(sõnad, mida kirjutatakse ühte moodi, aga hääldatakse teistm